Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων
Hellenic Property Federation
English | Francais | Deutch | Italian | Russian
Θέρμανση Κτιρίων

Δείτε την άποψη της ΠΟΜΙΔΑ για την τροπολογία Θεοπεφτάτου: Η ΠΟΜΙΔΑ δεν λέει όχι στην αυτονόμηση αλλά στην αυθαιρεσία! Η τροπολογία απαλλάσσει τους πολίτες από την κρατική γραφειοκρατία, όχι όμως και από τις υποχρεώσεις τους απέναντι στη συνιδιοκτησία!

Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που απασχολεί πάγια τους ιδιοκτήτες κτιρίων και ιδιαίτερα τους διαχειριστές πολυκατοικιών, αλλά και ένα συλλογικό αγαθό που δυστυχώς χάθηκε στην εποχή της κρίσης, είναι η κεντρική θέρμανση των κτιρίων τους. Ο τρόπος που έχει επικρατήσει στη χώρα μας είναι η κεντρική θέρμανση των κτιρίων, και ιδίως των κατοικιών, με συστήματα καλοριφέρ.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ

Κατά τις τελευταίες δεκαετίες είχαμε συχνή εναλλαγή του καυσίμου υλικού που χρησιμοποιείτο. Στην Αθήνα υπήρχε ήδη από το 19ο αιώνα το φωταέριο που παραγόταν στο Γκάζι,  με δίκτυο διανομής στο κέντρο της πόλης. Κατά τη δεκαετία του 80 το φωταέριο αντικαταστάθηκε από το αέριο από σχάση νάφθας, που παραγόταν στον Ασπρόπυργο. Ως υγρό καύσιμο για κεντρική θέρμανση είχε αρχικά χρησιμοποιηθεί το βαρύ μαζούτ, με τους αλησμόνητους "καπνοσυλλέκτες" του, που αντικαταστάθηκε αργότερα από ελαφρύτερο μαζούτ, το οποίο μετά απαγορεύτηκε και αντικαταστάθηκε από το πετρέλαιο θέρμανσης. Σήμερα όμως υπάρχει στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, το Βόλο και τα Τρίκαλα η επιλογή της θέρμανσης με φυσικό αέριο, που παρουσιάζει πολλά πλεονεκτήματα, ιδιαίτερα για τους διαχειριστές των πολυκατοικιών.

 

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ

Κάθε φθινόπωρο, πριν από την έναρξη λειτουργίας της κεντρικής θέρμανσης, ο διαχειριστής πρέπει να καλέσει το συνεργείο για την τακτική συντήρηση του συστήματος κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου. Ο τρόπος κατανομής των δαπανών θέρμανσης στις παλαιότερες πολυκατοικίες καθορίζεται από τον πίνακα κατανομής αναλογιών, πολλοί κανονισμοί προβλέπουν μειωμένη συμμετοχή σε ιδιοκτησίες που παραμένουν κλειστές και αχρησιμοποίητες, εφόσον τα σώματα έχουν κλειστές στρόφιγγες και έχει ενημερωθεί προκαταβολικά η διαχείριση γι΄αυτό. Στις νεώτερες πολυκατοικίες με σύστημα αυτονομίας ένα ποσοστό των δαπανών, περίπου το 20%,  κατανέμεται σε όλες τις ιδιοκτησίες, ενώ το μεγαλύτερο μέρος κατανέμεται στις ιδιοκτησίες βάσει των θερμίδων και των ωρών κατανάλωσης, χωρίς όμως να επιτυγχάνεται οικονομία. Πραγματική αυτόνομη χρέωση αλλά και οικονομία στην κατανάλωση εξασφαλίζουν μόνον τα νεώτερης τεχνολογίας συστήματα που καταγράφουν τις εκλυόμενες θερμίδες ανά θερμαντικό σώμα, τα οποία τώρα εφαρμόζονται και στη χώρα μας στα υπάρχοντα συστήματα κεντρικής θέρμανσης. 

Κατά την παραλαβή πετρελαίου θέρμανσης πρέπει ο διαχειριστής να είναι απαραίτητα παρών, για να ελέγξει την ακρίβεια της παραδιδόμενης ποσότητας, να γνωρίζει τις ακριβείς διαστάσεις της δεξαμενής του, έτσι ώστε να ξέρει σε πόσα λίτρα καυσίμου αντιστοιχεί το κάθε εκατοστό στη βέργα μέτρησης. Εφόσον η δεξαμενή σας είναι ορθογώνια παραλληλεπίπεδη, πρέπει να ξέρει πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής σας, αρκεί να κάνει την εξής πράξη: (Μήκος δεξαμενής σε εκατοστά) Χ (Πλάτος σε εκατοστά) δια 1.000.

Το πετρέλαιο θέρμανσης έχει χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα και διατίθεται μόνον κατά τη χειμερινή περίοδο (Νοέμβριο-Απρίλιο) με μειωμένο φόρο, αποκλειστικά για θέρμανση. Λόγω όμως της εκτεταμένης φοροδιαφυγής που προκαλείται από αυτό, από τη χειμερινή περίοδο 2007-2008 εφαρμόζεται το πρόγραμμα ΗΦΑΙΣΤΟΣ του Υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με το οποίο διατίθεται σε τιμή ίδια με του πετρελαίου κίνησης, η διαφορά του φόρου όμως επιστρέφεται στους προμηθευτές. Με το νέο σύστημα ο καταναλωτής εξακολουθεί να πληρώνει την χαμηλή τιμή πετρελαίου, πρέπει όμως να γνωστοποιεί στον προμηθευτή τον κωδικό ηλεκτρονικής πληρωμής του λογαριασμού ΔΕΗ της κατοικίας ή των κοινοχρήστων, σε περίπτωση πολυκατοικίας.

ΕΠΙΔΟΜΑ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ

Για την είσπραξη του επιδόματος θέρμανσης οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση μέσω της ιστοσελίδας www.gsis.gr αναγράφοντας τα στοιχεία τους και συγκεκριμένα το ΑΦΜ τους, τον αριθμός παροχής της ΔΕΗ, τη διεύθυνση της κατοικίας και τα τετραγωνικά της κατοικίας. Με αυτά τα στοιχεία θα ενημερώνεται ο ενδιαφερόμενος αν δικαιούται επιδότηση πετρελαίου. Μόλις λάβει το πράσινο φως θα επανέρχεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή και θα αναγράψει τα στοιχεία του τιμολογίου αγοράς από τον πρατηριούχο ή την εταιρεία διακίνησης πετρελαίου θέρμανσης ώστε να γίνει διασταύρωση με το σύστημα Ηφαιστος. Μόλις το υπουργείο ολοκληρώσει τη διασταύρωση τότε θα προχωρά άμεσα η επιστροφή της διαφοράς του φόρου με κατάθεση στον τραπεζικό λογαριασμό που έχει αναγράψει στην αίτηση. Το σύστημα προβλέπει και προκαταβολή του 25% στους δικαιούχους.
Στην περίπτωση ιδιοκτήτη ή ενοικιαστή διαμερίσματος σε πολυκατοικία κατά την υποβολή της αρχικής αίτησης θα αναγραφεί και ο ΑΦΜ του διαχειριστή της πολυκατοικίας, καθώς ο αριθμός παροχής του κοινόχρηστου ρολογιού ρεύματος. Επίσης θα αναγράψει τα χιλιοστά του διαμερίσματος στο σύνολο της πολυκατοικίας.
Για να μπορέσει κάποιος να λάβει την επιστροφή θα πρέπει να πληροί συνδυαστικά διάφορα κριτήρια όπως είναι το ετήσιο εισόδημα, η αντικειμενική αξία της συνολικής ακίνητης περιουσίας του (περιουσιακό κριτήριο), τα τετραγωνικά της κατοικίας για την οποία θα επιδοτηθεί και η γεωγραφική ζώνη που βρίσκεται το ακίνητό του.
 

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΓΙΑ ΘΕΡΜΑΝΣΗ

Η ανεύρεση και αξιοποίηση τεραστίων κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε πολλά μέρη του κόσμου (Σιβηρία, Αλγερία, Αγγλία κλπ.) και η κατασκευή εκτεταμένων δικτύων μεταφοράς του, σε συνδυασμό με το ότι η καύση του είναι "τέλεια", δηλαδή ουσιαστικά δεν διοχετεύει κατάλοιπα στο περιβάλλον, το κατέστησε αναμφισβήτητο κυρίαρχο καύσιμο σε πανευρωπαϊκή κλίμακα. Σήμερα στην Αττική αλλά και σε πολλά αστικά κέντρα στη χώρα μας, το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου έρχεται πλέον καθημερινά μπροστά στην πόρτα όλο και περισσοτέρων οικοδομών. 

Έτσι, με την κατασκευή γραμμής σύνδεσης από το δρόμο μέχρι το λεβητοστάσιο της οικοδομής μας, και με την αντικατάσταση του καυστήρα πετρελαίου με καυστήρα φυσικού αερίου, λύνουμε ένα από τα σημαντικότερα λειτουργικά προβλήματα της μέσης νεοελληνικής (πολυ)κατοικίας, μειώνοντας την ταλαιπωρία του διαχειριστή, και εξασφαλίζοντας τη λειτουργία του καυστήρα χωρίς προβλήματα, βλάβες κλπ. και την εξόφληση του λογαριασμού φυσικού αερίου 1-2 μήνες μετά την κατανάλωσή του. Αν όμως θέλουμε να επιτύχουμε τη μέγιστη δυνατή οικονομία στην κατανάλωση με την καλύτερη θερμαντική απόδοση, τότε θα πρέπει να αντικαταστήσουμε και το λέβητα, και την καπνοδόχο του συστήματος, και να προσθέσουμε σ΄αυτό τους σύγχρονους αυτοματισμούς που απαιτούνται για την επίτευξη του στόχου αυτού.  

Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας η σύνδεση με το δίκτυο του φυσικού αερίου και η χρήση του για κεντρική θέρμανση στα κτίρια της περιοχής αυτής αποτελεί άμεση νομική υποχρέωση όλων των διαχειριστών κτιρίων. Επίσης με διατάξεις που ψηφίστηκαν πρόσφατα διευκολύνεται η διέλευση των σωληνώσεων του φυσικού αερίου από τους κοινόχρηστους χώρους των πολυκατοικιών. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφαλή λειτουργία των εγκαταστάσεων κεντρικής θέρμανσης με φυσικό αέριο είναι η κατασκευή τους με όλους τους ισχύοντες όρους και προϋποθέσεις ασφαλείας.

 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΟΜΙΔΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΕΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΩΝ: ΝΑΙ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΚΤΙΡΙΑ! ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ!

Η ΠΟΜΙΔΑ είχε διατυπώσει σημαντικές προτάσεις προς το ΥΠΕΚΑ, με στόχο να επεκταθεί η χρήση φυσικού αερίου χωρίς όμως να επικρατήσει χάος στις πολυκατοικίες. Λόγω της χρησιμότητάς τους, τις παραθέτουμε αυτούσιες.

Προς τον Υπουργό ΠΕΚΑ κ. Γιάννη Μανιάτη

Ενταύθα, Αθήνα, 16.10.2014

ΘΕΜΑ: Η πρόταση της ΠΟΜΙΔΑ για τα μέτρα διευκόλυνσης της επέκτασης της χρήσης φυσικού αερίου κλπ. για τη θέρμανση των πολυϊδιόκτητων κτιρίων.

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ

‘Οπως άριστα γνωρίζετε, ο κοινός νομοθέτης υπήρξε πάντοτε ιδιαίτερα προσεκτικός στο να μην θίγει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ των συνιδιοκτητών οριζοντίων ιδιοκτησιών πολυκατοικιών και επαγγελματικών κτιρίων της χώρας, και να σέβεται απόλυτα τους συμβολαιογραφικούς κανονισμούς και πίνακες κατανομής ποσοστών των κοινόχρηστων δαπανών, που έχουν  μεταγραφεί στα αρμόδια υποθηκοφυλακεία. 

Βεβαίως η μετά από δεκαετίες αλλαγή των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών επιβάλλει ανάλογη προσαρμογή στις σημερινές συνθήκες. Μέσα στη σημερινή δεινή οικονομική κρίση η οποία περιόρισε σημαντικά το ομαδικό κοινωνικό αγαθό της κεντρικής θέρμανσης, στα ίδια κτίρια καλούνται σήμερα να συμβιώσουν νοικοκυριά που τελούν υπό ανομοιογενείς οικονομικές συνθήκες. Σε ορισμένες μεγάλες πόλεις υπάρχει ήδη δίκτυο φυσικού αερίου σε σημαντικό αριθμό δρόμων, όμως ένα μεγάλο ποσοστό πολυόροφων κτιρίων δεν έχει συνδεθεί ακόμη με αυτό,  με αποτέλεσμα οι κάτοικοί τους να μην απολαμβάνουν τα σημαντικότατα πλεονεκτήματα της χρήσης του.  Οι επαγγελματίες του χώρου πιέζουν συνεχώς για παροχή της δυνατότητας ανεξέλεγκτης αυτονόμησης κάθε συνιδιοκτήτη, διαφημίζοντας την μάλιστα λες και έχει ήδη νομοθετηθεί, δημιουργώντας τεράστια σύγχυση στο κοινό με ευνόητα αποτελέσματα !  

Η Ομοσπονδία μας πιστεύει ότι ένα τόσο σοβαρό θέμα οφείλουμε να το προσεγγίσουμε τόσο θεσμικά όσο και κοινωνικά, αποτρέποντας κάθε αυθαιρεσία που θα συνιστά πραγματική αυτοδικία με ευνόητες συνέπειες για τις πολυκατοικιακές κοινωνίες. Η άποψή μας είναι ότι πρέπει πρώτα να ενημερωθούν οι γενικές συνελεύσεις των πολυκατοικιών για τα πλεονεκτήματα της χρήσης φυσικού αερίου, παρουσιάζοντας σ΄αυτές τη σημερινή δυνατότητα άμεσης και με χαμηλό κόστος σύνδεσης, και μόνο σε περίπτωση άρνησης ή αδυναμίας των μελών της να το αποφασίσουν, να γεννάται το δικαίωμα της ατομικής σύνδεσης κάθε ιδιοκτησίας, με μικρή συμμετοχή στη δαπάνη της κοινής θέρμανσης αν και όταν αυτή συνεχίσει να λειτουργεί, κάτι που επιβάλλεται από ουσιαστικούς αλλά και κοινωνικούς λόγους.

 Διαφορετικά, αν επιτρέψουμε άναρχα την αυτόβουλη ατομική θέρμανση με φυσικό αέριο των ισχυρότερων οικονομικά νοικοκυριών, αυτό θα αποτελέσει την απαρχή τεράστιας περαιτέρω υποβάθμισης της ζωής των υπολοίπων μέσα στο ίδιο κτίριο, την κακοποίηση των προσόψεων των οικοδομών, και τελικά τη μετατροπή των γενικών συνελεύσεων των πολυκατοικιών σε πυγμαχικά ριγκ, με χιλιάδες πολιτών να εμπλέκονται σε ατέρμονες και δαπανηρές δικαστικές διαδικασίες!  

Εν όψει της έναρξης της διαδικασίας επιδότησης του κόστους μετατροπής των καυστήρων κεντρικής θέρμανσης και διευκολύνσεων για τη σύνδεση εκ μέρους των εταιριών παροχής αερίου και με στόχο την επίτευξη ομαλής προώθησης της χρήσης φυσικού αερίου στα πολυϊδιόκτητα κτίρια της χώρας χωρίς αρνητικές παρενέργειες, και μετά από την πρόσφατη συνάντησή μας και τις κατευθυντήριες γραμμές στις οποίες καταλήξαμε, προτείνουμε την υιοθέτηση εκ μέρους του Υπουργείου σας νομοθετικής ρύθμισης απλής και κατανοητής από όλους, χωρίς να παραπέμπει σε ΚΥΑ και εγκυκλίους, που θα θέτει ως προϋπόθεση την προηγούμενη λήψη θετικής ή αρνητικής απόφασης της γενικής συνέλευσης του κάθε κτιρίου, με την εξής μορφή:

*Σε κάθε κτίριο μπροστά από το οποίο διέρχεται αγωγός φυσικού αερίου θα συγκληθεί από το διαχειριστή ή, σε περίπτωση άρνησης ή αδιαφορίας του από κάθε ενδιαφερόμενο συνιδιοκτήτη, έκτακτη γενική συνέλευση των ιδιοκτητών θερμαινόμενων ιδιοκτησιών του κτιρίου, με θέμα την αντικατάσταση του κεντρικού καυστήρα πετρελαίου με καυστήρα φυσικού αερίου. Στη συνέλευση αυτή θα λάβουν γνώση οι συνιδιοκτήτες αυτοί για τις υπάρχουσες επιδοτήσεις των εργασιών και διευκολύνσεις καθώς και για το συνολικό κόστος εκτέλεσης των εργασιών και θα αποφασίσουν με απόλυτη πλειοψηφία τους για τη σύνδεση ή μη του κτιρίου με το δίκτυο του φυσικού αερίου.

 *Αν η γενική συνέλευση αρνηθεί, ή δεν αποφασίσει  σε σύντομη προθεσμία, ή αν αποφασίσει αλλά δεν προχωρήσει σε άμεση υλοποίηση της σύνδεσης, τότε και μόνον ανοίγει ο δρόμος για όσους συνιδιοκτήτες επιθυμούν, να προχωρήσουν σε ανεξάρτητη σύνδεσή τους με το δίκτυο φυσικού αερίου, γνωστοποιώντας το στο διαχειριστή για να τους διευκολύνει κατά την εκτέλεση των σχετικών εργασιών.

*Αυτονόμηση μπορεί να προβλεφθεί και σε κτίρια που είναι ήδη συνδεδεμένα με το δίκτυο φυσικού αερίου, αν έχει διακοπεί η λειτουργία των κεντρικών εγκαταστάσεών τους, καθώς και στις υπόλοιπες πολυκατοικίες της χώρας αν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν αντλίες θερμότητας αέρος – νερού που είναι ιδιαίτερα χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης.

*Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις αυτονόμησης, αν εξακολουθήσει να λειτουργεί η κεντρική θέρμανση του κτιρίου, είναι απόλυτα λογικό αλλά και επιβεβλημένο για λόγους έμπρακτης κοινωνικής αλληλεγγύης, οι αυτονομούμενες ιδιοκτησίες, οι οποίες θα επωφελούνται και αυτές από τη λειτουργία της, να συμμετέχουν κατά ένα μικρό μέρος στις κοινόχρηστες δαπάνες της κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου, έως το πολύ 25% όπως περίπου ορίζουν οι περισσότεροι ισχύοντες κανονισμοί για τις αυτονομίες και τις κενές ιδιοκτησίες κλπ., ώστε η αποχώρησή τους να μην καθιστά αδύνατη ή απαγορευτική τη συνέχιση της λειτουργίας της, πράγμα που θα είχε δυσμενέστατες κοινωνικές συνέπειες για τους υπόλοιπους οικονομικά αδύναμους ενοίκους της πολυκατοικίας!

Κύριε Υπουργέ, με τη θέσπιση της παραπάνω διαδικασίας  διευκολύνεται σημαντικά η λήψη θετικής απόφασης για την αντικατάσταση και εκσυγχρονισμό ολόκληρου του συστήματος κεντρικής θέρμανσης αφού για την πλειοψηφία θα υπολογίζονται τα χιλιοστά μόνον όσων θερμαίνονται και όχι και των υπολοίπων, και έτσι οι γενικές συνελεύσεις θα κληθούν ως κυρίαρχο όργανο, να αποφασίσουν υπεύθυνα -και εν τέλει ελπίζουμε θετικά- για το σημαντικό αυτό θέμα, εν γνώσει των σοβαρών συνεπειών κάθε αδικαιολόγητα αρνητικής απόφασης, ώστε χιλιάδες κτίρια να θερμανθούν με τρόπο ποιοτικό αλλά και πολύ οικονομικότερο από την εγκατάσταση ανεξάρτητων καυστήρων.

Η ΠΟΜΙΔΑ δεν μπορεί ποτέ να συμφωνήσει σε οποιαδήποτε λύση που θα αγνοεί και δεν θα σέβεται τους ισχύοντες κανονισμούς των πολυκατοικιών και τους πίνακες κατανομής των βαρών μεταξύ των συνιδιοκτησιών των κτιρίων αυτών, θα ανοίγει το δρόμο σε αυθαίρετες συμπεριφορές που θα τους οδηγήσει σε ατέρμονες διενέξεις και δίκες μεταξύ τους, και γενικότερα θα υποσκάψει κι’ άλλο την αξία της πολύπαθης ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας!

Υπενθυμίζουμε ότι με πρωτοβουλία του Υπουργού ΠΕΚΑ κ. Γιάννη Μανιάτη, εφαρμόζεται εφέτος πρόγραμμα επιδότησης της μετατροπής των καυστήρων πετρελαίου σε φυσικού αερίου, προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, από το οποίο προβλέπεται να ωφεληθούν 46.000 νοικοκυριά. Η επιδότηση καλύπτει το 60% του συνολικού κόστους της εσωτερικής εγκατάστασης φυσικού αερίου, με ανώτατο ποσό ανάλογα την κατηγορία εγκατεστημένης ισχύς του λέβητα που ξεκινά από 1000 ευρώ και φθάνει μέχρι 5.550 ευρώ. Στόχος είναι η μείωση του κόστους θέρμανσης, αλλά και η αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Τέλος υπενθυμίζουμε ότι η ΠΟΜΙΔΑ συμφωνεί απόλυτα και ζητεί άμεσα την νομοθέτηση της πρότασης του Υπουργού ΠΕΚΑ κ. Γιάννη Μανιάτη προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Γκίκα Χαρδούβελη, για φορολογική απαλλαγή κατά 100% των ιδιοκτητών κατοικιών για τις δαπάνες ενεργειακής αναβάθμισης των κατοικιών τους έως 15.000 ευρώ, το κόστος της οποίας εισπραχθεί σχεδόν ολοκληρωτικά από το Δημόσιο από την έκδοση των σχετικών τιμολογίων και την είσπραξη του ΦΠΑ.

ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΣΤΟΧΟΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΠΟΜΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΞΗΣ:

1. ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΔΥΝΑΤΗ Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΟΛΥΟΡΟΦΑ ΚΤΙΡΙΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΕ ΔΙΚΤΥΟ,  ΜΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΜΕ Φ.Α.!

Εως σήμερα, για κάθε αλλαγή στον τρόπο θέρμανσης και στην κατανομή βαρών των συνιδιοκτητών οριζοντίων ιδιοκτησίων των πολυκατοικιών:

*Η ισχύουσα από το έτος νομοθεσία (ν. 3741/1929) απαιτεί παμψηφία των συνιδιοκτητών.

*Οι κανονισμοί των πολυκατοικιών που συντάσσονταν κατ΄εξουσιοδότηση του παραπάνω νόμου απαιτούν και αυτοί άλλοτε παμψηφία και άλλοτε αυξημένη ή τουλάχιστον την απόλυτη πλειοψηφία όλων των συνιδιοκτητών του οικοπέδου (δηλ. και των καταστημάτων, αποθηκών, πάρκιν κλπ. που δεν θερμαίνονται). 

* Η ισχύουσα διάταξη του π.δ.420/1987 απαιτεί την απόλυτη πλειοψηφία (501 χιλιοστά επί του οικοπέδου) για να αποφασιστεί η χρήση Φ.Α. είτε για την κεντρική θέρμανση, είτε για την αυτόνομη θέρμανση κάθε ενδιαφερόμενου συνιδιοκτήτη. Συνεπώς η πλειοψηφία της Γενικής Συνέλευσης μπορεί σήμερα να προβάλει «βέτο» και στα δύο, δηλαδή να παρεμποδίσει κυριαρχικά τόσο τη σύνδεση του κεντρικού καυστήρα, όσο και την αυτονόμηση με Φ.Α. οποιουδήποτε ιδιοκτήτη! Οσοι αμφισβητούν την ορθότητα των προτάσεων της ΠΟΜΙΔΑ ας αντιληφθούν επί τέλους ότι η υιοθέτηση της πρότασής μας αίρει το απόλυτο αυτό εμπόδιο, αφού για πρώτη φορά ανοίγει την πόρτα στη χρήση του Φ.Α. ΣΕ ΟΛΑ τα πολυόροφα κτίρια των περιοχών με δίκτυο Φ.Α., είτε για την κεντρική θέρμανση όλου του κτιρίου, είτε για αυτόνομη θέρμανση κάθε ενδιαφερόμενου συνιδιοκτήτη, και μάλιστα ανάλογα με το τι θα αποφασίσει η γενική συνέλευση όχι όλων των ιδιοκτητών, αλλά μόνον των θερμαινομένων ιδιοκτησιών!

2. ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΗ Η ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΣΥΝΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ. Η διατήρηση μικρής συμμετοχής των αυτονομουμένων στην περίπτωση συνέχισης της λειτουργίας της κεντρικής θέρμανσης επιβάλλεται όχι μόνον για λόγους ουσιαστικούς, αφού αυτοί θα επωφελούνται από την θέρμανση των εφαπτομένων ιδιοκτησιών τους, αλλά και για σημαντικούς λόγους κοινωνικής αλληλεγγύης προς τους οικονομικά ασθενέστερους συγκατοίκους τους. Αλλωστε, αφού ο λόγος που οδηγεί στην αυτονόμηση όσους συνιδιοκτήτες έχουν οικονομική ευχέρεια, είναι η διακοπή της λειτουργίας της κεντρικής θέρμανσης του όλου κτιρίου, τότε στην ουσία ουδεμία οικονομική υποχρέωση θα έχουν επί της μηδενικής αυτής δαπάνης!  

 3. ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΔΥΝΑΤΗ Η ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ ΣΕ Φ.Α. ΣΕ ΚΤΙΡΙΑ ΟΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΙΑΚΟΠΕΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΜΕ Φ.Α. και η συνέλευση των θερμαινόμενων ιδιοκτησιών είτε δεν αποφασίσει είτε αδιαφορήσει για την σύνδεση της κεντρικής θέρμανσης με το δίκτυο Φ.Α,.

4. ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΔΥΝΑΤΗ Η ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΑ ΚΤΙΡΙΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΛΟΙΠΗΣ ΧΩΡΑΣ (ΧΩΡΙΣ ΔΙΚΤΥΟ Φ.Α.) ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΧΕΙ ΔΙΑΚΟΠΕΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΜΕ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ, αν οι ενδιαφερόμενοι για να θερμάνουν τα υπάρχοντα σώματα εγκαταστήσουν αντλίες θερμότητας αέρος-νερού. Η μέθοδος αυτή είναι η μόνη οικονομική και οικολογική που θα μπορούσε να αντικαταστήσει το πετρέλαιο για την καθολική θέρμανση κατοικιών. Μόνη η ύπαρξη τζακιών ή απλών κλιματιστικών ή άλλων υποδεέστερων μέσων θέρμανσης, δεν μπορεί ποτέ να θεωρηθεί ως ικανή αιτία του να αποστεί κανείς από τις υποχρεώσεις του έναντι του κανονισμού του κτιρίου και των συνιδιοκτητών του.  

5. ΕΠΙΠΛΕΟΝ Η ΠΟΜΙΔΑ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΗ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗΣ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΩΝ:

*Στα κτίρια στα οποία κατά την κατασκευή τους η νομοθεσία προέβλεπε την υποχρεωτική προεγκατάσταση σωληνώσεων φυσικού αερίου (π.δ.  420/87, όπως τροποποιήθηκε με  το ν.3175/2003) αλλά σήμερα η κεντρική θέρμανση λειτουργεί με πετρέλαιο, ή δεν λειτουργεί καθόλου.

*Στα κτίρια της περιοχής του ιστορικού κέντρου της Αθήνας όπου είναι από τότε υποχρεωτική η χρήση αποκλειστικά φυσικού αερίου για κεντρική θέρμανση (ΚΥΑ 4241/796/2000) αλλά σήμερα η κεντρική θέρμανση εξακολουθεί να λειτουργεί με πετρέλαιο, ή δεν λειτουργεί καθόλου.   

*Στα κτίρια στα οποία κατά την κατασκευή τους δεν εγκαταστάθηκε ποτέ σύστημα κεντρικής θέρμανσης (κυρίως στη Βόρειο Ελλάδα).

*Στους μη θερμαινόμενους χώρους κάθε κτιρίου που υπάγεται στη νομοθεσία της οριζοντίου ιδιοκτησίας. 

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ: «ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ Ν. 4001/2011 (Α’ 179) ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» στο http://www.opengov.gr/minenv/ .

"Αρθρο 9

Μέτρα διευκόλυνσης της επέκτασης της χρήσης φυσικού αερίου για θέρμανση κτιρίων

1. Σε περιπτώσεις οικοδομών με πρόσοψη σε οδούς από όπου διέρχονται αγωγοί φυσικού αερίου χαμηλής πίεσης, κάθε ενδιαφερόμενος συνιδιοκτήτης, μόνος ή ομαδικά και ανεξαρτήτως  ποσοστού συνιδιοκτησίας, μπορεί, με έγγραφη αίτησή του, να ζητήσει από το διαχειριστή τη σύγκληση έκτακτης γενικής συνέλευσης με μοναδικό θέμα την αντικατάσταση του κεντρικού καυστήρα πετρελαίου με καυστήρα φυσικού αερίου και τη σύνδεση ολόκληρου του κτιρίου με το δίκτυο φυσικού αερίου, εντός προθεσμίας τριάντα(30) ημερών από την υποβολή της ανωτέρω αιτήσεως στον διαχειριστή. Αν ο διαχειριστής δεν συγκαλέσει εμπρόθεσμα τη γενική συνέλευση, ή δεν υπάρχει διαχειριστής, κάθε ενδιαφερόμενος συνιδιοκτήτης, ανεξαρτήτως ποσοστού συνιδιοκτησίας, μπορεί να τη συγκαλέσει ο ίδιος, ειδοποιώντας εγγράφως όσους συνιδιοκτήτες κατοικούν στο κτίριο, και όσους άλλους των οποίων γνωρίζει τις διευθύνσεις κατοικίας τους, αναρτώντας τη σχετική πρόσκληση στην είσοδο του κτιρίου προ δέκα (10) ημερών από την ημέρα που θα ορίσει, και καθορίζοντας τόπο συνεδρίασης εντός του κτιρίου.

2. Κατά την παραπάνω συνέλευση, όποιος έχει λάβει την πρωτοβουλία για τη σύγκλησή της υποχρεούται να προσκομίσει πάνω από μία προσφορές από εξειδικευμένα συνεργεία εγκαταστατών, διαπιστευμένα στην αντίστοιχη εταιρία παροχής φυσικού αερίου, οι οποίες πρέπει να αναγράφουν το αναλυτικό κόστος της αντικατάστασης του συστήματος κεντρικής θέρμανσης, ώστε να προκύπτει και η αναλογία επιβάρυνσης εκάστου συνιδιοκτήτη, ενώ αντίστοιχες προσφορές μπορεί να προσκομίσει και οποιοσδήποτε άλλος συνιδιοκτήτης. 

3. Η συνέλευση αυτή μπορεί να αποφασίσει την άμεση αντικατάσταση του κεντρικού καυστήρα πετρελαίου με καυστήρα φυσικού αερίου και την τροφοδοσία του από το δίκτυο φυσικού αερίου, με απόλυτη πλειοψηφία των συνιδιοκτητών των οριζοντίων ιδιοκτησιών που είναι συνδεδεμένες στο υφιστάμενο δίκτυο θέρμανσης του κτιρίου, ακόμη κι αν δεν το χρησιμοποιούν, σύμφωνα με τα χιλιοστά συμμετοχής της κάθε οριζόντιας ιδιοκτησίας στις δαπάνες θέρμανσης. Η σχετική δαπάνη κατανέμεται σύμφωνα με τα ίδια χιλιοστά μεταξύ όλων των συνιδιοκτητών των οριζοντίων ιδιοκτησιών που είναι συνδεδεμένες στο υφιστάμενο δίκτυο θέρμανσης , ακόμη κι αν δεν το χρησιμοποιούν. Επί αυτόνομης θέρμανσης ή εάν δεν προβλέπονται από τον ισχύοντα κανονισμό του κτιρίου ποσοστά κατανομής της δαπάνης θέρμανσης, η κατανομή της εν λόγω δαπάνης αντικατάστασης γίνεται βάσει των χιλιοστών επί του οικοπέδου των παραπάνω οριζοντίων ιδιοκτησιών. Η κατανομή της δαπάνης αγοράς του φυσικού αερίου και συντήρησης και επισκευής της εγκατάστασης κεντρικής θέρμανσης εξακολουθεί να πραγματοποιείται όπως προβλέπει ο ισχύων σε κάθε κτίριο κανονισμός  ή, αν δεν υφίσταται κανονισμός, ο εφαρμοζόμενος τρόπος κατανομής της ανάλογης δαπάνης. Σε κάθε τέτοια περίπτωση αποκλείεται εφεξής η εγκατάσταση και λειτουργία στο κτίριο ατομικών συστημάτων θέρμανσης με φυσικό αέριο με εξαίρεση την περίπτωση της παραγράφου 6.

4. Αν η γενική συνέλευση απορρίψει τη σχετική πρόταση ή για οποιοδήποτε λόγο δεν λάβει θετική απόφαση εντός προθεσμίας ενός 45 ημερώναπό την ημερομηνία της πρώτης σύγκλησής της ή την λάβει αλλά δεν προχωρεί στην υλοποίησή της αμελλητί, κάθε ενδιαφερόμενος συνιδιοκτήτης δικαιούται να προβεί οποτεδήποτε με αποκλειστικά δική του δαπάνη, ευθύνη και επιμέλεια, σε απομόνωση των θερμαντικών σωμάτων της ιδιοκτησίας του από το δίκτυο κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου, κατά τρόπο που να μην θίγει τη θέρμανση των λοιπών ιδιοκτησιών, και σε σύνδεση της ιδιοκτησίας του με το δίκτυο φυσικού αερίου το οποίο θα τροφοδοτεί ατομικό καυστήρα και λέβητα φυσικού αερίου. Ο παραπάνω μηχανολογικός εξοπλισμός θα πρέπει να τοποθετηθεί εντός της οριζόντιας ιδιοκτησίας του ενδιαφερομένου συνιδιοκτήτη ή σε χώρο της κυριότητας ή της αποκλειστικής χρήσης του, που πληροί τις προδιαγραφές ασφαλούς λειτουργίας των εγκαταστάσεων φυσικού αερίου και κατά τρόπο που να μην παρενοχλούνται άλλοι συνιδιοκτήτες του κτιρίου. Η σωλήνωση παροχής φυσικού αερίου θα μπορεί να διέρχεται από κατάλληλο σημείο της πρόσοψης του κτιρίου ή άλλων κοινοχρήστων χώρων, με τη μικρότερη δυνατή λειτουργική και αισθητική όχληση των λοιπών συνιδιοκτητών.

5. Στην περίπτωση αυτή, ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται προ της έναρξης των παραπάνω εργασιών να γνωστοποιήσει στο διαχειριστή της πολυκατοικίας την μονομερή αποχώρησή του από το υφιστάμενο σύστημα κεντρικής θέρμανσης πετρελαίου του κτιρίου, τον αριθμό έγκρισης της αίτησής του από την αρμόδια εταιρία παροχής αερίου, τον τρόπο όδευσης της σωλήνωσης παροχής φυσικού αερίου μέχρι την ιδιοκτησία του και το χρόνο έναρξης εκτέλεσης των σχετικών εργασιών. Ο διαχειριστής και οι ένοικοι των ιδιοκτησιών του κτιρίου που σχετίζονται με την εκτέλεση των εργασιών αυτών οφείλουν να διευκολύνουν την εκτέλεσή τους, ο δε ενδιαφερόμενος να μεριμνά ότι αυτές δεν παρακωλύουν τη χρήση των ιδιοκτησιών τους.  

6. Σε κτίρια των οποίων το σύστημα κεντρικής θέρμανσης είναι συνδεδεμένο με το δίκτυο φυσικού αερίου, αλλά με απόφαση της γενικής συνέλευσης ή στην πράξη, έχει ουσιαστικά διακοπεί ή περιοριστεί στο ελάχιστο η λειτουργία του, επιτρέπεται σε κάθε ενδιαφερόμενο συνιδιοκτήτη η αποσύνδεση των θερμαντικών σωμάτων των ιδιοκτησιών τους από το σύστημα κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου και η αυτόνομη θέρμανσή τους με ατομικό καυστήρα και λέβητα φυσικού αερίου, εφόσον τηρηθούν ανάλογα οι διαδικασίες που προβλέπονται στο β΄ εδάφιο της παραγράφου 1 και στις παραγράφου 4 και 5 του παρόντος. Στην περίπτωση αυτή το θέμα σύγκλησης της έκτακτης γενικής συνέλευσης είναι η λειτουργία ή μη, της υπάρχουσας εγκατάστασης κεντρικής θέρμανσης. ​Η ανωτέρω διαδικασία δεν ισχύει για όσες ιδιοκτησίες έχουν ηδη αυτονομηθεί από το σύστημα κεντρικής θέρμανσης και λειτουργούν κατόπιν σχετικής μελέτης και έγκρισης από τις ΕΠΑ, ανεξαρτήτως απόφασης γενικής συνέλευσης. Για τις ιδιοκτησίες αυτές ισχύουν κανονικά οι διατάξεις περί κοινών δαπανών της παραγράφου 8.

7. Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις αυτονόμησης, εφόσον εξακολουθεί να λειτουργεί ή λειτουργήσει στο μέλλον η κεντρική θέρμανση, οποιαδήποτε οριζόντια ιδιοκτησία έχει αυτονομηθεί με βάση τις διατάξεις του παρόντος, υποχρεούται να συμμετάσχει στις κοινές δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης του συστήματος κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου, καταβάλλοντας προς τη διαχείριση του:

α) Επί συστήματος κεντρικής θέρμανσης με ωρομετρητές ή θερμιδομετρητές αυτονομίας, το προβλεπόμενο από τη σχετική μελέτη ποσοστό της πάγιας συμμετοχής της ιδιοκτησίας αυτής, με ανώτατο όριο το 25%,

β) Επί συστήματος κεντρικής θέρμανσης χωρίς ωρομετρητές ή θερμιδομετρητές, το μειωμένο ποσοστό συμμετοχής που προβλέπεται από τον κανονισμό του κτιρίου για τις κενές και μη χρησιμοποιούμενες ιδιοκτησίες, με ανώτατο όριο το 25% και

γ) Αν δεν προβλέπεται από τον κανονισμό μειωμένο ποσοστό συμμετοχής, το 25% του προσδιορισμένου ποσοστού συμμετοχής της ιδιοκτησίας στις δαπάνες αυτές.

Η γενική συνέλευση του κτιρίου μπορεί οποτεδήποτε με απόφασή της να αποφασίσει ποσοστό πάγιας συμμετοχής μικρότερο από 25% ή και πλήρη απαλλαγή των ιδιοκτησιών που αυτονομούνται με βάση τις διατάξεις του παρόντος.

Οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου δεν θίγουν αποφάσεις γενικών συνελεύσεων που έχουν στο παρελθόν παραχωρήσει αυτονομία με βάση άλλες διατάξεις.

8. Οι ρυθμίσεις των προηγουμένων παραγράφων μπορούν να εφαρμοστούν αναλόγως και για σύνδεση κτιρίου ή μεμονωμένων ιδιοκτησιών με σύστημα τηλεθέρμανσης. Το δικαίωμα αυτονόμησης της παραγράφου 4 του παρόντος, με την επιφύλαξη των όρων των παραγράφων 4-6, ισχύουν αναλόγως και σε κτίρια περιοχών όπου δεν υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου, εφόσον η λειτουργία του συστήματος κεντρικής θέρμανσης, με απόφαση της γενικής συνέλευσης ή στην πράξη, έχει ουσιαστικά διακοπεί και οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης οριζόντιας ιδιοκτησίας επιθυμεί να εγκαταστήσει σύστημα αυτόνομης θέρμανσης με ηλεκτρικές αντλίες (heat pumps) αέρος – νερού στην εν λόγω ιδιοκτησία, με αποσύνδεση των αντίστοιχων θερμαντικών σωμάτων από το σύστημα κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου.

9. Οι διατάξεις του παρόντος υπερισχύουν κάθε αντίθετης ρύθμισης των ισχυόντων κανονισμών των πολυκατοικιών της χώρας."

Δείτε ακόμη:

Την είσοδο στην ιστοσελίδα της διαδικασίας επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης

Τη νομοθεσία για το Φυσικό Αέριο στις οικοδομές (Μόνο για μέλη)

Την Κ.Υ.Α. για το Φυσικό Αέριο στα κτίρια του Δημοσίου (Μόνο για μέλη)