Θεωρώντας ότι είναι απόλυτα σωστές προϋποθέσεις ο περιορισμός του εμβαδού στα 120 τ.μ. κύριων χώρων, η προθεσμία της 31.12.2025 και η άμεση εφαρμογή από 8.9.2024του μέτρου της τριετούς απαλλαγής από τη φορολογία εισοδήματος, αντί κρατικής επιδότησης, με επιστολή της προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών επισημαίνει ποια είναι τα τρία σημεία στα οποία δεν πρέπει να τεθούν «αχρείαστοι κόφτες» που θα στερήσουν τη ρύθμιση αυτή από τη δυναμική της να ανοίξει δεκάδες χιλιάδες σπίτια, και τους ενοικιαστές από μεγάλο αριθμό διαθέσιμων κατοικιών:
Το πλήρες κείμενο της επιστολής της ΠΟΜΙΔΑ έχει ως εξής:
Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη
Προς την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας κα Σοφία Ζαχαράκη
Προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Δήμα
Προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Νάσο Πετραλιά
Ενταύθα Αθήνα, 18.9.2024
ΘΕΜΑ: Νέες μισθώσεις κατοικιών: Όχι στους αχρείαστους «κόφτες» του μέτρου που θα ανοίξει τα σπίτια!
Αξιότιμοι κα και κοι Υπουργοί
Η ΠΟΜΙΔΑ χαιρέτισε την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη να πριμοδοτήσει φορολογικά την επανένταξη στην αγορά ενοικιαζόμενης κύριας κατοικίας της χώρας μας τόσο του μεγάλου δυναμικού ανενεργών αστικών κατοικιών, όσο και ανακαινισμένων κατοικιών που θα αποχωρήσουν από τη βραχυχρόνια μίσθωση.
Ωστόσο διαπιστώνουμε ότι επίκειται εξαγγελία των όρων ισχύος της φοροαπαλλαγής αυτής με τόσους περιορισμούς και αποκλεισμούς που θα θέσουν σε διακινδύνευση την αποτελεσματικότητα του ιστορικού αυτού μέτρου.
Η ανάγκη να υπάρχουν «κόφτες» σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα είναι αυτονόητη, ώστε το διαθέσιμο εκάστοτε ποσό, να επαρκέσει για όσο γίνεται περισσότερους δικαιούχους, ή να διατεθεί σε ένα περιοριστικά στοχευμένο κοινό.
Όταν όμως δεν υφίσταται ο περιορισμός ενός ποσού χρηματοδότησης αλλά αντί αυτής υιοθετείται μια φοροαπαλλαγή που στην πράξη θα κοστίσει ελάχιστα, δεδομένου ότι από τα κλειστά σπίτια ούτως ή άλλως ελάχιστα αναμένεται να εισπραχθούν τα επόμενα τρία χρόνια, η μέριμνα της ρύθμισης πρέπει να είναι στην κατεύθυνση του πως θα βγουν περισσότερα σπίτια στην αγορά, και όχι πως θα αποκλείσουμε όσο γίνεται περισσότερα, κάτι που θα αποβεί σε βάρος και των ενοικιαστών.
Θεωρώντας ότι είναι απόλυτα σωστές προϋποθέσεις ο περιορισμός του εμβαδού στα 120 τ.μ. κύριων χώρων, η προθεσμία της 31.12.2025 και η άμεση εφαρμογή του μέτρου από 8.9.2024, επισημαίνουμε ποια είναι τα σημεία στα οποία δεν πρέπει να τεθούν «αχρείαστοι κόφτες» που θα στερήσουν τη ρύθμιση από τη δυναμική της να ανοίξει δεκάδες χιλιάδες σπίτια, και τους ενοικιαστές από μεγάλο αριθμό διαθέσιμων κατοικιών:
1. Η πρότασή μας ήταν και παραμένει ως κενά να θεωρηθούν όσα δεν νοικιάστηκαν από την 1.1.2023 μέχρι και την 8.9.2024. Το διάστημα των 20 και πλέον μηνών είναι και υπεραρκετό, αλλά και ευκολότατα διαπιστώσιμη η συνδρομή του. Η τριετία είναι υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα που θα αποκλείσει από την αγορά χωρίς λόγο πάμπολλα σπίτια, και μάλιστα κυρίως τα νεότερης χρονολογίας κατασκευής.
2. Η πρότασή μας για τα ακίνητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης ήταν να ισχύσει για όσα είχαν ήδη Α.Μ.Α. την 31.12.2023, δηλαδή σε ανύποπτο χρόνο. Ακόμη πιο σωστό θα ήταν το όριο να τεθεί μέχρι την παραμονή της ανακοίνωσης του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ. Δεν προτείναμε ποτέ, ούτε έχει οποιαδήποτε λογική η τριετία των κενών να ισχύσει και για τα σπίτια της βραχυχρόνιας, δηλαδή κάποιος που θέλει να φύγει αμέσως από τη βραχυχρόνια να πρέπει να περιμένει να συμπληρωθεί τριετία, ή και να χάσει οριστικά την ευχέρεια αυτή, ανάλογα με τη διατύπωση της διάταξης, αντί να βγάλει αμέσως το (ανακαινισμένο) σπίτι του στην αγορά της μακροχρόνιας μίσθωσης, που το έχει άμεση ανάγκη.
3. Η πρότασή μας ήταν να υπαχθούν στη ρύθμιση αυτή όλες οι διαθέσιμες κενές κατοικίες, σε όποιον και αν ανήκουν. Η εξαίρεση όσων ανήκουν σε νομικά πρόσωπα περιορίζει την εμβέλεια του μέτρου χωρίς αποχρώντα λόγο. Σε κάθε πάντως περίπτωση, είναι παράλογη και απαράδεκτη η εξαίρεση των πολλών χιλιάδων κατοικιών που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπως είναι τα κάθε είδους φιλανθρωπικά, εκκλησιαστικά και άλλα ιδρύματα, τα κληροδοτήματα, νοσοκομεία, γηροκομεία, ορφανοτροφεία, άσυλα, πανεπιστήμια, σωματεία, δήμοι κλπ. αρκετά από τα οποία είναι από ετών μέλη της οργάνωσής μας. Η φοροαπαλλαγή (του 22%) θα δώσει κίνητρο στις διοικήσεις τους να αποφασίσουν την αξιοποίηση κάθε κενής κατοικίας και την εκμίσθωσή της, επ΄ωφελεία και των ν.π. αλλά και της αγοράς της μακροχρόνιας μίσθωσης.
Παραμένει βεβαίως πάντοτε ως πάγιο αίτημα της ΠΟΜΙΔΑ και των εκμισθωτών όλης της χώρας, η εκλογίκευση των παράλογων φορολογικών συντελεστών της κλίμακας των ενοικίων, και ιδιαίτερα των συντελεστών 35% και 45% η οποία αποτελεί έναν μόνιμο αποτρεπτικό «βραχνά» σε βάρος ιδιοκτητών και ενοικιαστών, για το οποίο δεν μπορεί να συνεχίσετε να αδιαφορείτε.
Είμαστε βέβαιοι κοι Υπουργοί ότι θα προτάξετε το κοινωνικό συμφέρον καθιστώντας βιώσιμο και επιτυχές το δυναμικότερο μέτρο για το στεγαστικό πρόβλημα, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός της χώρας, παραμερίζοντας αβάσιμους δημοσιονομικούς ενδοιασμούς και καθιστώντας το υπόδειγμα προς μίμηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που από χθες απέκτησε για πρώτη φορά και ειδικό Επίτροπο για το στεγαστικό (Housing), κάνοντας τη χώρα μας για μια ακόμη φορά να δείχνει στην Ευρώπη το σωστό δρόμο για την επίλυσή του.
Στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και συνεργασία
Με εξαιρετική εκτίμηση
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματεύς
Στράτος Παραδιάς Τάσος Βάππας
Δικηγόρος Α.Π. - Πρόεδρος UIPI Δικηγόρος Α.Π. - υ.Δ.Ν.