Με το Προεδρικό Διάταγμα 129/2025 (ΦΕΚ Δ’ 194/15.05.2025) με τίτλο «Καθορισμός κριτηρίων, τρόπου και διαδικασιών οριοθέτησης των οικισμών της Χώρας με πληθυσμό κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων, περιλαμβανομένων και των προϋφιστάμενων του 1923, καθώς και καθορισμός χρήσεων γης και γενικών όρων και περιορισμών δόμησης», θα αλλάξουν τα δεδομένα για χιλιάδες ιδιοκτήτες γης σε οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων, με κίνδυνο την απαξίωση τους περιουσίας τους.
Συγκεκριμένα, εκτός ορίων των οικισμών αυτών, που αποτελούν το 80% των οικισμών της χώρας (10.000 οικισμοί), θα τεθούν τα ακίνητα που κείνται εκτός των ορίων τους όπως αυτά είχαν διαμορφωθεί πριν τις 14.03.1983, ημερομηνία έναρξης ισχύος του Ν. 1337/1983 γνωστού και ως «Νόμου Τρίτση», με άμεσο κίνδυνο εκτάσεις γης που σήμερα αποτελούν άρτια και οικοδομήσιμα οικόπεδα να μετατραπούν σε μη οικοδομήσιμη εκτός σχεδίου γη.
Ενότητες:
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου δήλωσε στο ΕΡΤ NEWS πως όλοι οι οικισμοί κάτω από 2.000 κατοίκους αποκτούν ασφάλεια με το Προεδρικό Διάταγμα:
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ
Με πληροφορίες από το ecopress.gr και το daily.nb.org
Το Προεδρικό διάταγμα προβλέπει συνοπτικά τα εξής για την οριοθέτηση των οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων:
1. Οριοθέτηση οικισμών
Προβλέπονται τρεις πολεοδομικές ζώνες, με διαφοροποιήσεις στην αρτιότητα και τους όρους δόμησης:
Ως οριοθέτηση νοείται ο καθορισμός του ορίου του οικισμού και του πολεοδομικού κανονισμού αυτού στο πλαίσιο εκπόνησης Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ), Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) ή αυτοτελούς προεδρικού διατάγματος (Π.Δ.). Ως καθορισμός ορίου οικισμού νοείται και η επανέγκριση του ορίου ή η αναοριοθέτηση αυτού.
Για τον καθορισμό ορίου του οικισμού, κρίσιμος χρόνος είναι η πραγματική κατάσταση κατά την 14.03.1983, ημερομηνία έναρξης ισχύος του Ν. 1337/1983. Όλα τα στοιχεία που αφορούν τα κτίσματα πρέπει να ανάγονται υποχρεωτικά σε χρόνο προγενέστερο του έτους 1985 και να προκύπτει η ύπαρξη του οικισμού ως αυτοτελούς οικιστικού συνόλου με δέκα (10) τουλάχιστον κτίρια (π.χ. κατοικίες, αποθήκες κ.ά.) ή και άλλες κοινόχρηστες ή κοινωφελείς λειτουργίες ή κοινόχρηστους χώρους (π.χ. σχολείο, εκκλησία, πλατεία κ.ά.).
Από την οριοθέτηση αποκλείονται συνολικά δεκαπέντε (15) περιπτώσεις, όπως γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, ζώνες αιγιαλού - παραλίας, εκτάσεις πλάτους διακοσίων (200) μ. από τον άξονα υπεραστικών τμημάτων του βασικού εθνικού οδικού δικτύου.
2. Αρτιότητα Οικοπέδων
Ζώνη Α:
Ζώνες Β και Β1:
Πάντως, για όλες τις Ζώνες (Α, Β και Β1) προβλέπεται ότι οικόπεδα που, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος, δημιουργήθηκαν ή κατατμήθηκαν νομίμως με βάση προϊσχύουσες διατάξεις ή με βάση τα ορισθέντα μεγέθη σε προγενέστερη πράξη οριοθέτησης του οικισμού, θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα κατά κανόνα ή κατά παρέκκλιση, εφόσον έχουν πρόσωπο σε υφιστάμενο κοινόχρηστο χώρο.
Κατά τα λοιπά, στο Προεδρικό Διάταγμα περιλαμβάνεται πλήθος διατάξεων που είναι αδύνατον να αναλυθούν στο σύνολό τους, όπως επίσης και να απαντηθούν τα πάμπολλα ερωτήματα που προκύπτουν σχετικά με αυτές, ωστόσο είναι κρίσιμο να σημειωθούν τα εξής:
3. Έναρξη ισχύος νέων διατάξεων
Οι νέες διατάξεις δεν τίθενται σε άμεση ισχύ, αλλά εφαρμόζονται μέχρι την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος οριοθέτησης εκάστου οικισμού, με εξαίρεση την απαγόρευση ανέγερσης βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων για τις οποίες απαιτείται η διεξαγωγή Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εκτός των ορίων των οικισμών και σε απόσταση έως και 500 μ. περιμετρικά αυτών. Μέχρι τότε εφαρμόζονται οι αντίστοιχες για κάθε είδος οικισμού πολεοδομικές διατάξεις.
4. Εκδοθείσες οικοδομικές άδειες
Οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί μέχρι τη δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος οριοθέτησης των οικισμών θεωρούνται νόμιμες και ισχυρές και οι προβλεπόμενες οικοδομικές εργασίες εκτελούνται νομίμως. Επιτρέπεται η ενημέρωση και η αναθεώρηση οικοδομικών αδειών σε ισχύ ή και για παράταση ισχύος, καθώς και η έκδοση έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας, σύμφωνα με τους όρους δόμησης που χορηγήθηκε η άδεια.
Για την πληρέστερη ενημέρωσή σας ανατρέξτε στο συνημμένο Προεδρικό Διάταγμα όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ.
ΑΡΘΡΟ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΕΕ ΣΤΗΝ «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»: ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΜΕ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ
Αναστάτωση έχει δημιουργηθεί μετά την έκδοση του προεδρικού διατάγματος σχετικά με τους κανόνες που θα πρέπει να εφαρμόζονται για την οριοθέτηση των οικισμών κάτω των 2000 κατοίκων στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, στα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια και στις αυτοτελείς μελέτες οριοθέτησης οικισμών. Θα προσπαθήσω με απλά λόγια να απαντήσω στα βασικά ερωτήματα των πολιτών έτσι ώστε να σταματήσει η παραπληροφόρηση και ο λαϊκισμός σχετικά με ένα θέμα που αφορά σε εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες.
Κάθε οικισμός αποτελούνταν συνήθως από τρεις ζώνες. Το συνεκτικό τμήμα (είτε προϋφιστάμενο είτε μεταγενέστερο του 1923) ή αλλιώς το κέντρο του οικισμού, το διάσπαρτο τμήμα του οικισμού και το υπόλοιπο τμήμα (κατά κανόνα αραιοδομημένο) έως τα όρια του Νομάρχη.
Οι νέοι κανόνες που τέθηκαν από το ΣΤΕ ορίζουν ότι το υπόλοιπο τμήμα του οικισμού – αραιοδομημένο τμήμα θα αποτελεί εκτός σχεδίου περιοχή, δηλαδή θα βρίσκεται εκτός των ορίων του οικισμού.
Πότε θα συμβεί αυτό;
Όταν θα ολοκληρωθούν τα Τοπικά και Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια και θα γίνουν Προεδρικά Διατάγματα. Δηλαδή σίγουρα μετά από δύο χρόνια.
Μέχρι τότε πως θα εκδίδονται άδειες;
Θα εκδίδονται σύμφωνα με τις οριοθετήσεις των οικισμών που ισχύουν σήμερα δηλαδή με τα όρια που έχουν καθοριστεί από τις αποφάσεις Νομαρχών.
Θα αλλάξει κάτι σε όσους έχουν ακίνητα στο συνεκτικό τμήμα ή στο διάσπαρτο τμήμα;
Απολύτως τίποτα.
Υπάρχει κάποια λύση για να μην απομειωθεί η αξία της περιουσίας των πολιτών που έχουν ακίνητα στο αραιοδομημένο τμήμα του οικισμού;
Θα μπορούσε η κυβέρνηση να νομοθετήσει ορίζοντας το αραιοδομημένο τμήμα ως Περιοχή Ελέγχου Χρήσεων και να καθορίσει συγκεκριμένη αρτιότητα για να οικοδομηθεί π.χ. 1.000 ή 2.000 τ.μ. και συγκεκριμένο συντελεστή δόμησης. Δηλαδή να είναι περιοχή εκτός των ορίων του οικισμού, αλλά που θα οικοδομείται με ευνοϊκότερους όρους από ότι στην εκτός σχεδίου περιοχή, εφόσον βέβαια υπάρχουν δρόμοι. Αυτό βέβαια θα είναι πάντα υπό την κρίση του ΣΤΕ όταν θα πρέπει να εγκρίνει τα ΤΠΣ και ΕΠΣ.
Κώστας Αράπογλου, Αντιπρόεδρος ΠΟΜΙΔΑ: Καμιά αλλαγή στα όρια των υπαρχόντων οικισμών!
H ΠΟΜΙΔΑ είχε τοποθετηθεί εγκαίρως επί του θέματος δια του σωματείου μέλους της Ένωση Ιδιοκτητών Νομού Ηρακλείου (ΕΝΙΔΑΝΗ), με επιστολή του προέδρου του και αντιπρόεδρου της ΠΟΜΙΔΑ κ. Κώστα Αράπογλου προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρο Παπασταύρου αναφέρει τα εξής:
«Αξιότιμε κε Υπουργέ,
Όπως πληροφορούμαστε, με Π.Δ. που προωθείται για υπογραφή, δημιουργείται σημαντικό πρόβλημα ως προς τη μείωση των ορίων οικισμών σε χωριά και σε οικισμούς έως και 2.000 κατοίκων, όπου δεν έχει καθοριστεί ρυμοτομικό σχέδιο.
Συγκεκριμένα, αν με το Π.Δ. αυτό μειωθούν τα όρια των υφισταμένων οικισμών, οι ιδιοκτησίες που είναι αυτή τη στιγμή εντός ορίων οικισμών και με τη δημοσίευσή του θα τραπούν σε ιδιοκτησίες εκτός ορίων οικισμών και συνεπώς άνευ οικοδομησιμότητας με αποτέλεσμα την πλήρη απαξίωσή τους. Άλλωστε μετά και την κατάργηση των παρεκκλίσεων στην εκτός σχεδίου δόμηση (Ν. 4759/2020), πάμπολλες χιλιάδες εκτός σχεδίου ιδιοκτησίες ανά την Επικράτεια ενώ ήταν οικόπεδα μετατράπηκαν σε αγροτεμάχια και απαξιώθηκαν και αυτά. Οι ραγδαίες και δυσμενείς εξελίξεις αυτές είναι φανερό ότι παραβιάζουν βάναυσα τις διατάξεις περί προστασίας της ιδιοκτησίας, τόσο του Συντάγματός μας, όσο και όλων των διεθνών συνθηκών στις οποίες έχει προσχωρήσει η χώρα μας.
Η συρρίκνωση των ορίων των οικισμών θα συρρικνώσει και τις οικονομίες των χωριών, θα είναι κίνητρο για την αστυφιλία και θα οξύνει το πρόβλημα στέγασης των δημοσίων υπαλλήλων που διορίζονται στην περιφέρεια και των ιδιωτών εργαζομένων κυρίως στον τουρισμό και τις αγροτικές εργασίες.
Τέλος πέραν των ανωτέρω, αλλά και των απαγορεύσεων στην εντός σχεδίου δόμηση λόγω της αμφισβήτησης του ΝΟΚ, πολύ σημαντικός παράγοντας που επηρεάζεται από το συγκεκριμένο μέτρο είναι οι ξένες επενδύσεις στη χώρα μας γενικότερα, και ειδικότερα ο θεσμός της Golden Visa. Ο κίνδυνος για τη χώρα μας από τις παραπάνω αλλαγές είναι χιλιάδες ξένοι που έχουν επενδύσει στη χώρα μας να χάσουν κάθε εμπιστοσύνη λόγω της απαξίωσης των επενδύσεών τους, και να δημιουργηθεί διεθνώς η αντίληψη ότι το Ελληνικό Κράτος φέρεται αναξιόπιστα στους επενδυτές.
Γι' αυτό και λαμβανομένου υπόψη και ότι έχει καταργηθεί η δόμηση στις ζώνες γύρω από τους οικισμούς, σας ζητούμε να επανεξετάσετε το προωθούμενο για υπογραφή Π.Δ. και να μην γίνει οποιαδήποτε αλλαγή των ορίων των υφισταμένων οικισμών της χώρας μας.»
Μάνος Κρανίδης, Γραμματέας Ενημέρωσης ΠΟΜΙΔΑ: Θα χαθεί το 90% της αξίας των οικοπέδων σε 10.000 μικρούς οικισμούς!
Με αντιδράσεις απαντάει η αγορά στο νέο Προεδρικό Διάταγμα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο επαναπροσδιορίζει τους κανόνες δόμησης σε πάνω από 10 χιλιάδες μικρούς οικισμούς σε όλη την χώρα. Σύμφωνα με την απόφαση, από εδώ και στο εξής οικοδομήσιμα είναι τα οικόπεδα άνω των δύο στρεμμάτων με πρόσωπο σε υφιστάμενο χώρο, ενώ ανακαλούνται οι επεκτάσεις των οικισμών που διαμορφώθηκαν από το 1983 και μετά. Εξέλιξη που σύμφωνα με τον γραμματέα ενημέρωσης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) Πολιτικό Μηχανικό Μάνο Κρανίδη, ρίχνει τις τιμές των οικοπέδων κατά 90% και διαμορφώνει ένα κλίμα αβεβαιότητας για ιδιοκτήτες και επενδυτές.
Όπως δήλωσε ο Μάνος Κρανίδης στο Mononews, πολλά ακίνητα θα απαξιωθούν, «μιλάμε για τεράστια πτώση της αξίας των οικοπέδων. Δηλαδή, ένα ακίνητο που ήταν πριν άρτιο και οικοδομήσιμο και σήμερα γίνεται μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο, η αξία του θα πέσει 90%, συνεπώς δεν έχει αξία, ακριβώς επειδή τα ακίνητα αυτά είναι αξιοποιήσιμα μόνο για αγροτικούς λόγους».
Πρακτικά, ένας ιδιοκτήτης που είχε ένα ακίνητο που κόστιζε 100 χιλιάδες ευρώ, σήμερα η αξία του υπολογίζεται στα 10 χιλιάδες ευρώ.
«Πρόκειται για εξέλιξη που θα φέρει δυσαρέσκεια στο επενδυτικό χώρο, τη στιγμή που τα εκτός σχεδίου ακίνητα στην Ελλάδα είναι ήδη μπλοκαρισμένα εδώ και χρόνια». Όπως εξηγεί, οι αλλαγές στους όρους δόμησης δημιουργούν απαξίωση περιουσιών και η αβεβαιότητα ένα επισφαλές επενδυτικό κλίμα.
Η θέση της ΠΟΜΙΔΑ είναι να μην αλλάζουν οι όροι δόμησης στα εκτός σχεδίου, ούτε στους οικισμούς, ούτε στα εντός σχεδίου ακίνητα, έτσι ώστε ιδιοκτήτες και επενδυτές να έχουν ένα ασφαλές και σταθερό πλαίσιο, να κάνουν τους προγραμματισμούς τους, τις επενδύσεις τους και να μην απαξιώνεται η περιουσία εκατομμυρίων ανθρώπων», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κρανίδης εστιάζοντας στην αβεβαιότητα που φέρνουν οι διαρκείς αλλαγές στο πεδίο της ακίνητης περιουσίας και στους όρους οικοδομησιμότητας.
Οι συνέπειες θα επεκταθούν και στο φαινόμενο της «αποαστικοποίησης», καθώς οι εξελίξεις δεν θα επιτρέψουν σε μικρούς οικισμούς να αναπτυχθούν. Παράλληλα τη στιγμή που απαξιώνεται ένα μεγάλο μέρος των ακινήτων, θα αυξηθεί η αξία της υφιστάμενης δομήσιμης γης, καθώς θα περιοριστεί η προσφορά, επισημαίνει στο mononews ο κ. Κρανίδης.
Δείτε τη συνέντευξη Κρανίδη προς το Huffpost και τον Τέρενς Κουίκ.
ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΚΕΔΕ) ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΦΟΡΕΩΝ
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ με ομόφωνη απόφασή του διαφώνησε με το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος και συγκεκριμένα με το άρθρο 5 αυτού περί των γενικών διατάξεων καθορισμού των ορίων των οικισμών, ζητώντας:
Η Εταιρεία Ανδρίων Επιστημόνων (ΕΤΑΝΕΠ) με επιστολή της προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρο Παπασταύρου επισημαίνει ότι:
«Αναγνωρίζουμε πλήρως την ανάγκη θεσμικής τάξης, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιστορικά καταγεγραμμένες οικιστικές αυθαιρεσίες και τις προβληματικές οριοθετήσεις κάποιων οικισμών. Ωστόσο, οι επιλογές οριζόντιων περιορισμών, που επιτρέπουν μόνο τη μείωση ή τη διατήρηση των υφιστάμενων ορίων και όχι την προσαρμοσμένη αύξηση, όπου αυτό είναι επιστημονικά και κοινωνικά δικαιολογημένο, αντιβαίνει στις αρχές του αναπτυξιακού σχεδιασμού» και μεταξύ άλλων προτείνει «να καταργηθεί η απαγόρευση της επέκτασης των οικισμών, ή τουλάχιστον να προβλεφθεί δυνατότητα εξαίρεσης από τον περιορισμό της μη επέκτασης, εφόσον τεκμηριώνεται επιστημονικά, πολεοδομικά και κοινωνικά η αναγκαιότητα».
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Με τα Πρακτικά Επεξεργασίας 74/2024 και 17/2025 του Ε΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (Πρόεδρος Μ. Γκορτζολίδου, Εισηγήτρια η Πάρεδρος Ζ. Θεοδωρικάκου) κρίθηκε νόμιμο με παρατηρήσεις σχέδιο διατάγματος με αντικείμενο τον καθορισμό κριτηρίων, τρόπου και διαδικασιών οριοθέτησης των οικισμών της Χώρας με πληθυσμό κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων καθώς και τον καθορισμό χρήσεων γης και γενικών όρων και περιορισμών δόμησης. Εν συνεχεία, δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ το Π.Δ. 194/2025.
Ειδικότερα, με το Π.Δ. ενοποιήθηκαν δύο διαφορετικές νομοθεσίες που ισχύουν σήμερα, από τις οποίες η μία, του έτους 1981, ρυθμίζει τους οικισμούς πριν το 1923 (διότι τότε εισήχθη η νομοθεσία περί σχεδίων πόλεων) και η άλλη, του 1985, ρυθμίζει τους οικισμούς που είναι μεταγενέστεροι του 1923.
Η ενοποίηση αυτή κρίθηκε νόμιμη εφόσον υπάρχουν στο Π.Δ. ειδικές ρυθμίσεις τόσο για τους προϋφιστάμενους του 1923 οικισμούς, οι οποίοι υπάγονται σε ειδικό καθεστώς προστασίας, όσο και για τους παραδοσιακούς οικισμούς, για τους οποίους επίσης προβλέπονται ειδικότερες ρυθμίσεις.
Η πρόβλεψη με το Π.Δ. Ζωνών Α (συνεκτικό τμήμα προϋφιστάμενο του 1923), Β (συνεκτικό τμήμα που δημιουργήθηκε από το 1923 έως το 1983) και Β1 (διάσπαρτο τμήμα αυτού) κρίθηκε νόμιμη. Οι ρυθμίσεις, όμως, που πρότεινε το ΥΠΕΝ για τη Ζώνη Γ κρίθηκαν μη νόμιμες. Σύμφωνα με την πρόταση, στη Ζώνη Γ θα περιλαμβάνονταν εκτάσεις που όχι μόνον είχαν περιληφθεί εντός οριοθετήσεων που είχαν γίνει στο παρελθόν αναρμοδίως (κυρίως με νομαρχιακές αποφάσεις και όχι με Π.Δ.), αλλά και δεν είχαν τις προϋποθέσεις να ενταχθούν εντός του ορίου οικισμού, σύμφωνα με τα κριτήρια που περιλαμβάνει το ίδιο το Π.Δ.
Στην πραγματικότητα, επρόκειτο για εκτάσεις που βάσει των χαρακτηριστικών τους θα έπρεπε να βρίσκονται εκτός των ορίων οικισμού, και οι οποίες θα ήταν οικοδομήσιμες μόνο βάσει των διατάξεων για την εκτός σχεδίου δόμηση.
Όπως κρίθηκε, η αναγνώριση της Ζώνης Γ θα συνιστούσε κατ’ ουσία επέκταση οικισμού, η οποία απαγορεύεται ρητά τόσο στον εξουσιοδοτικό νόμο όσο και στις διατάξεις του ίδιου του Π.Δ. Η εν λόγω επέκταση, βέβαια, δεν αποκλείεται, αλλά είναι δυνατή μόνο κατόπιν προηγούμενης πολεοδόμησης των εκτάσεων που αφορά η επέκταση. Απαραίτητη προϋπόθεση για την πολεοδόμηση αυτή είναι η προηγούμενη θεσμοθέτηση εγκεκριμένου ΤΠΣ (ή ΕΠΣ) και, μέχρι την έγκριση των σχεδίων αυτών, η ύπαρξη εγκεκριμένου ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ.
Εξάλλου, εάν η Διοίκηση κρίνει αναγκαία και σκόπιμη την επέκταση των ορίων των οικισμών της Χώρας για την οικιστική ή άλλου είδους αξιοποίησή τους, θα πρέπει να προωθήσει κατά προτεραιότητα την πολεοδόμηση των αναγκαίων εκτάσεων για την εξυπηρέτηση αυτού του σκοπού.
Τούτο διότι, μόνο μέσω της πολεοδόμησης εξασφαλίζονται οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι καθώς και οι αναγκαίες υποδομές για την οικιστική αξιοποίηση των εν λόγω εκτάσεων σε συνθήκες ικανές να καλύψουν τις ανάγκες των κατοίκων τους από άποψη υγιεινής, ασφάλειας, οικονομίας και αισθητικής, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στο άρθρο 24 παρ. 2 του Συντάγματος.
Τέλος, στο Κεφάλαιο Β του Π.Δ. υπάρχουν διατάξεις για τους όρους, περιορισμούς δόμησης και χρήσεις γης εντός οικισμού. Επισημάνθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι οι διατάξεις αυτές απευθύνονται προς τους μελετητές προκειμένου να συντάσσουν μελέτες και να διατυπώνουν με αυτές τις σχετικές προτάσεις πολεοδομικού κανονισμού των οικισμών ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τη φυσιογνωμία τους και, στη συνέχεια, να τις υποβάλουν προς τη Διοίκηση για έγκριση. Συνεπώς, οι διατάξεις αυτές δεν επιτρέπεται να εφαρμόζονται ευθέως από τις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης για την έκδοση οικοδομικών αδειών χωρίς να έχει προηγηθεί η έκδοση του διατάγματος οριοθέτησης του οικισμού.
ΣΧΕΔΙΑ ΥΠΕΝ ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΠΕΔΑ ΠΟΥ ΘΑ ΧΑΣΟΥΝ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΔΟΜΗΣΗΣ
Σύμφωνα με δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιου Μπακογιάννη, το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) δεν έκανε δεκτό, ως μη νόμιμο, το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος ως προς τα όρια των οικισμών που είχαν καθοριστεί με αποφάσεις Νομαρχών, θεωρώντας σύμφωνα με τη νομολογία του ότι οι Νομάρχες αφενός έπραξαν αναρμοδίως και αφετέρου επέκτειναν τα όρια των οικισμών («ξεχείλωμα) πολύ περισσότερο από ότι μπορούσε να τεκμηριωθεί.
Σε αυτό το πλαίσιο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σεβόμενο την κρίση του ΣτΕ, έχει την πρόθεση να οργανώσει τις περιοικιστικές αυτές ζώνες που θα προκύψουν σε Περιοχές Ελέγχου Χρήσεων (ΠΕΧ), με αρτιότητα μεταξύ των δυο (2) και (4) στρεμμάτων, οι οποίες, χωρίς να είναι εντός οικισμού, θα έχουν καθορισμένες χρήσεις γης και μικρότερη αρτιότητα από προβλέπεται για τις εκτός σχεδίου περιοχές, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο.