Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων
Hellenic Property Federation
N. Καραβίτης για το νέο ΕΝΦΙΑ: Πλήρη κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου και φόρο στην αφορολόγητη γη!
09/06/2022

Την πλήρη κατάργηση για όλους του συμπληρωματικού φόρου και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης του ΕΝΦΙΑ μέσω της φορολόγησης της μέχρι σήμερα αφορολόγητης γης, πρότεινε σε συνέντευξή του στο portal Capital.gr και το δημοσιογράφο κ. Στέλιο Κράλογλου, ο Καθηγητής Δημόσιας Οικονομικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο κ. Νίκος Καραβίτης, που το 2013, ως σύμβουλος του τότε Υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα σχεδίασε τόσο τον αρχικό απλό ΕΝΦΑ, όσο και εν συνεχεία τον διπλό ΕΝΦΙΑ.

Στη συνέντευξη αυτή, που το περιεχόμενό της αποτελεί πλήρη δικαίωση των θέσεων και των αντιδράσεων της ΠΟΜΙΔΑ κατά του νέου ΕΝΦΙΑ, ο κ. Καραβίτης επισημαίνει τα εξής:

* Ένας φόρος πρέπει να είναι απλός και διαφανής για τον φορολογούμενο… Το να βάζεις έναν κύριο φόρο, μετά έναν συμπληρωματικό, μετά να λες να καταργώ τον συμπληρωματικό στα φυσικά πρόσωπα, αλλά τον αντικαθιστώ με έναν άλλο φόρο ο οποίος πιάνει τις μεγάλες περιουσίες κλπ., όλο αυτό περιπλέκει το πράγμα…

* Όλοι οι φόροι περιουσίας είναι δύσκολοι από αυτή την άποψη, διότι δεν υπάρχει ακριβής και στενή σύνδεση του εισοδήματος με την παρουσία του καθενός. Κάποιος μπορεί να έχει υψηλό εισόδημα και χαμηλή περιουσία ή το ανάποδο…

* Γι΄αυτό τον λόγο σε όλο τον κόσμο, οι φόροι περιουσίας είναι σχετικά χαμηλοί ώστε ακόμα και αυτοί που βρίσκονται στα ψηλά κλιμάκια να μπορούν να ανταπεξέλθουν, να μπορούν να πληρώσουν, να μην είναι ένα μεγάλο ποσοστό του εισοδήματός τους. Μην είναι ένα άλλος ένας φόρος εισοδήματος.

* Τώρα αυτό που έγινε στη χώρα μας είναι ότι ενώ ο ΕΝΦΙΑ μπήκε για να αντικαταστήσει τους μέχρι τότε υπάρχοντες φόρους οι οποίοι έπρεπε να καταργηθούν, αυτή ήταν η νομοθετική δέσμευση. Ήταν τέλη μάλιστα, δεν ήταν φόροι, το ΕΕΤΗΔΕ και το ΕΕΤΑ. Αλλά το πρόβλημα γεννήθηκε από τη στιγμή που αντί να μπει ένας φόρος μπήκαν δυο. Δηλαδή μπήκε ο ΕΝΦΙΑ, ο οποίος είναι ένας φόρος στην ακίνητη περιουσία, πόσα τετραγωνικά έχεις επί τόσο το τετραγωνικό τόσο θα πληρώσεις. Συγχρόνως διατηρήθηκε και ο ΦΑΠ, ο φόρος ακίνητης περιουσίας και ονομάστηκε συμπληρωματικός.

* Αυτό δεν είχε καμία λογική, φορολογική, αντιτίθεται σε όλες τις φορολογικές αρχές που ξέρουμε, αυτές που διδάσκω τους φοιτητές μου. Αλλά τι γινότανε, υπήρχε πολιτικό πρόβλημα, διότι ο αρχικός φόρος, όπως είχε σχεδιαστεί ο ΕΝΦΙΑ, ήταν να πληρώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι όσο το δυνατόν λιγότερα, ώστε να μαζευτεί το αναγκαίο ποσό, γιατί υπήρχε πάντα αυτός ο δημοσιονομικός περιορισμός……

* …Όμως αντέδρασαν οι βουλευτές της επαρχίας όλων των κομμάτων ότι δεν θα το ψηφίσουν…..Λοιπόν και για αυτό τον λόγο προκρίθηκε η λύση του συμπληρωματικού φόρου για να αναπληρωθούν τα έσοδα που χανόντουσαν από τα αγροτεμάχια με τα έσοδα από τα οικόπεδα και τα σπίτια τα αστικά. Αυτή όμως η ιστορία, γιατί δεν μιλάμε για κάτι σοβαρό… κοιτάξτε στην επαρχία η μέση ιδιοκτησία είναι τριάντα σαράντα (30-40) στρέμματα. Με πέντε ευρώ (5 €) το στρέμμα, το στρέμμα όχι το τετραγωνικό, δηλαδή θα πλήρωνε κάποιος εκατόν πενήντα διακόσια ευρώ (150-200 €) τον χρόνο.

* …Το θέμα είναι πόσο αυξάνεται σε αυτούς που αυξάνεται και πόσο μειώνεται σε αυτούς που μειώνεται, διότι δεν μπορείς να τον σκοτώσεις τον άλλον μόνο και μόνο επειδή έχει μεγάλη περιουσία. Να τον φορολογήσεις, να τον φορολογήσεις πολύ; Φορολόγησε τον πολύ, αλλά δεν μπορείς να τον εξοντώσεις!

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.

Από την ΠΟΜΙΔΑ σημειώνεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών στις καθησυχαστικές ανακοινώσεις του για τον ΕΝΦΙΑ πριν την ανάρτηση των εκκαθαριστικών, ανέφερε ότι «180.000 ιδιοκτήτες θα πληρώσουν περισσότερο φόρο με προσαύξηση που φτάνει το 80-90%. Σύμφωνα με το υπουργείο στην πλειονότητά τους είναι ιδιοκτήτες ακινήτων είτε σε περιοχές με μεγάλη αύξηση των τιμών ζώνης είτε σε περιοχές που εντάχθηκαν για πρώτη φορά στο αντικειμενικό σύστημα». Δεν έγινε όμως η παραμικρή αναφορά στις δραματικές συνέπειες κυρίως των νέων φοροληστρικών διατάξεων της Ενότητας Γ’ του νέου ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα άνω των 400.000€, που όπως όπως καταγγέλλεται από μεγάλο αριθμό πολιτών, δημιουργούν ασύλληπτες επιβαρύνσεις έως και 2.000%, χωρίς κανείς από το Υπουργείο Οικονομικών να ενδιαφερθεί για το θέμα αυτό!!! Η ΠΟΜΙΔΑ προειδοποιούσε διαρκώς ότι ο κάθε ιδιοκτήτης θα δει τι τον περιμένει μόνον όταν εκτυπώσει το εκκαθαριστικό του… 

ΑΥΡΙΟ 10.6 ΛΗΓΕΙ Η ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΔΙΚΟΦΑΝΕΙΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Υπενθυμίζεται ότι αύριο 10.6.2022 λήγει η προθεσμία άσκησης ενδικοφανών προσφυγών στις Δ.Ο.Υ. κατά των εκκαθαριστικών σημειωμάτων του ΕΝΦΙΑ 2022. H ΠΟΜΙΔΑ έθεσε στη διάθεση των μελών της μέσα από τη ΣΕΛΙΔΑ ΜΕΛΩΝ της ιστοσελίδας μας εκτός από το πρώτο, και ένα δεύτερο, πιο εξειδικευμένο επεξεργάσιμο Υπόδειγμα «Ενδικοφανούς Προσφυγής», με πλήρη ανάλυση της αντισυνταγματικότητας και των λόγων ακύρωσης των πράξεων Διοικητικού Προσδιορισμού του ΕΝΦΙΑ, και με λεπτομερείς περαιτέρω κατευθύνσεις.

ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ

Το πλήρες κείμενο της σημαντικής αυτής συνέντευξης του κ. Καραβίτη έχει ως εξής:

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Κύριε Καθηγητά, είσαστε όπως λέμε ο εμπνευστής του ΕΝΦΙΑ. Όταν χρειάστηκε να φτιαχτεί αυτός ο φόρος εσείς κάνατε την εισήγηση και φτιάξατε ένα μοντέλο. Σίγουρα όλοι και κάθε φόρος (sic) λένε ότι είναι άδικος. Είναι η οπτική και το βάρος του φορολογούμενου. Αυτός ο φόρος, λοιπόν, ο οποίος είναι μια μετεξέλιξη μιας φορολογίας στα ακίνητα που ξεκίνησε από ένα ΕΤΑΚ, από ΕΕΤΗΔΕ, κατέληξε να γίνει ΕΝΦΙΑ, τώρα τον ζούμε με μια άλλη φιλοσοφία όπου η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι οι περισσότεροι πληρώνουν λιγότερα και αυτοί που πληρώνουν περισσότερα, ε δεν είναι και τόσο μεγάλη αύξηση. Θέλω να δείτε από τις δικές σας μετρήσεις που κάνατε και τη σύγκριση με αυτό που έχει φτιαχτεί, αν όντως είναι δικαιότερος και ποια σημεία έχετε εντοπίσει διαφορετικά, καλύτερα ή και ίσως χειρότερα;

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

 

Το να κριθεί ο φόρος ως προς τον βαθμό δικαιοσύνης που έχει, είναι πάρα πολύ δύσκολο, γιατί είναι ένας φόρος πάνω στην ακίνητη περιουσία, αλλά όταν μιλάμε για δικαιοσύνη συνήθως σκεφτόμαστε σε όρους εισοδήματος. Όλοι οι φόροι περιουσίας είναι δύσκολοι από αυτή την άποψη, διότι δεν υπάρχει ακριβής και στενή σύνδεση του εισοδήματος με την παρουσία του καθενός. Κάποιος μπορεί να έχει υψηλό εισόδημα και χαμηλή περιουσία ή το ανάποδο.

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Άρα για ποια αναλογικότητα μιλάμε;

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Λοιπόν, υπάρχει μια προοδευτικότητα ως προς την περιουσία, αλλά ως προς το εισόδημα είναι δύσκολο να ξέρουμε τι ακριβώς γίνεται. Για αυτό τον λόγο, σε όλο τον κόσμο, οι φόροι περιουσίας είναι σχετικά χαμηλοί ώστε ακόμα και αυτοί που βρίσκονται στα ψηλά κλιμάκια να μπορούν να ανταπεξέλθουν, να μπορούν να πληρώσουν, να μην είναι ένα μεγάλο ποσοστό του εισοδήματός τους. Μην είναι ένα άλλος ένας φόρος εισοδήματος. Τώρα αυτό που έγινε στη χώρα μας είναι ότι ενώ ο ΕΝΦΙΑ μπήκε για να αντικαταστήσει τους μέχρι τότε υπάρχοντες φόρους οι οποίοι έπρεπε να καταργηθούν, αυτή ήταν η νομοθετική δέσμευση. Ήταν τέλη μάλιστα, δεν ήταν φόροι, το ΕΕΤΗΔΕ και το ΕΕΤΑ. Αλλά το πρόβλημα γεννήθηκε από τη στιγμή που αντί να μπει ένας φόρος μπήκαν δυο. Δηλαδή μπήκε ο ΕΝΦΙΑ, ο οποίος είναι ένας φόρος στην ακίνητη περιουσία, πόσα τετραγωνικά έχεις επί τόσο το τετραγωνικό τόσο θα πληρώσεις. Συγχρόνως διατηρήθηκε και ο ΦΑΠ, ο φόρος ακίνητης περιουσίας και ονομάστηκε συμπληρωματικός. Αυτό δεν είχε καμία λογική, φορολογική, αντιτίθεται σε όλες τις φορολογικές αρχές που ξέρουμε, αυτές που διδάσκω τους φοιτητές μου. Αλλά τι γινότανε, υπήρχε πολιτικό πρόβλημα, διότι ο αρχικός φόρος, όπως είχε σχεδιαστεί ο ΕΝΦΙΑ, ήταν να πληρώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι όσο το δυνατόν λιγότερα, ώστε να μαζευτεί το αναγκαίο ποσό, γιατί υπήρχε πάντα αυτός ο δημοσιονομικός περιορισμός.

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Τα τρία (3) δις…

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Ακριβώς! Από τη στιγμή όπως που οι βουλευτές της επαρχίας, όλων των κομμάτων, ομοθυμαδόν, αντέδρασαν και αποτελούν ένα ισχυρό λόμπι, η εύκολη λύση ας το πούμε έτσι…

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Όταν λέμε αντέδρασαν να το προσδιορίσουμε, το πρόβλημα ήταν τα αγροτεμάχια;

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Όχι, όχι, όχι, όχι, όχι! Είπαν δεν το ψηφίζουμε, απλά. Και καλά οι της αντιπολίτευσης περιμένεις ότι δεν θα το ψηφίσουν. Οι της συμπολίτευσης απλά απήντησαν ότι θα ρίξουν την κυβέρνηση. Λοιπόν και για αυτό τον λόγο προκρίθηκε η λύση του συμπληρωματικού φόρου για να αναπληρωθούν τα έσοδα που χανόντουσαν από τα αγροτεμάχια με τα έσοδα από τα οικόπεδα και τα σπίτια τα αστικά. Αυτή όμως η ιστορία, γιατί δεν μιλάμε για κάτι σοβαρό… κοιτάξτε στην επαρχία η μέση ιδιοκτησία είναι τριάντα σαράντα (30-40) στρέμματα. Με πέντε ευρώ (5 €) το στρέμμα, το στρέμμα όχι το τετραγωνικό, δηλαδή θα πλήρωνε κάποιος εκατόν πενήντα διακόσια ευρώ (150-200 €) τον χρόνο.

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Είναι πολιτικό θέλετε να πείτε και όχι ουσιαστικό το θέμα;

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Είναι καθαρά πολιτικό και λέγοντας πολιτικό δεν είναι απλά κυβερνητικό, ότι υπάρχει ένας Πρωθυπουργός ο οποίος αποφασίζει. Έχει και εκείνος περιορισμούς. Λοιπόν ο καθένας πρέπει να έχει τις δικές του ευθύνες, διότι εδώ θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι εδώ είναι ευθύνες συγκεκριμένων βουλευτών.

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Φτάσαμε τώρα λοιπόν στο 2022 όπου πάλι είχαμε μια κυβέρνηση, πάλι από το ίδιο πολιτικό ρεύμα, όπου τι είπε; Εγώ είχα μια προεκλογική δέσμευση να το μειώσω τριάντα τοις εκατό (30%) όλο αυτό το πανηγύρι του φόρου και άλλαξε τη φιλοσοφία εντελώς, άρδην, αυτού που φτιάχτηκε, μαζί συμπαρασύροντας και αυτή την πρόσθετη άδικη φορολόγηση που αναφέρατε. Πως το βλέπετε;

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Να σας πω, κατ’ αρχάς ένας φόρος πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο απλός και πιο διαφανής.

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Για τον φορολογούμενο. Και για τον φορολογούμενο έτσι, γιατί η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι είναι διάφανος.

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Εννοείται! Πρωτίστως για τον φορολογούμενο. Το να βάζεις έναν κύριο φόρο, μετά έναν συμπληρωματικό, μετά να λες να καταργώ τον συμπληρωματικό στα φυσικά πρόσωπα, αλλά τον αντικαθιστώ με έναν άλλο φόρο ο οποίος πιάνει τις μεγάλες περιουσίες κλπ., όλο αυτό περιπλέκει το πράγμα. Λέμε να μειώσουμε για τους μη έχοντες και να αυξήσουμε για τους έχοντες. Το πρώτο πρόβλημα που σας είπα και προηγουμένως είναι ότι δεν ξέρεις αν είναι πραγματικά έχοντες οι κατέχοντες περιουσία. Αλλά ας το ξεπεράσουμε και αυτό. Το θέμα είναι μετά η αρχή της αναλογικότητας. Ωραία, στον φτωχό θα μειώσεις τον φόρο, μέχρι που θα τον μειώσεις όμως και πόσο θα πρέπει να αυξήσεις τον φόρο στον πλούσιο; Δηλαδή η αρχή της αναλογικότητας λέει ο καθένας σύμφωνα με τις δυνατότητες του. Αυτό θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να μην παραβιάζεται βάναυσα. Και ξέρετε οι πολιτικοί τα κοιτάνε αλλιώς τα πράγματα, σου λέει από αυτό που κάνω ωφελούνται εκατό (100) άνθρωποι και βλάπτονται τρεις (3), εγώ θέλω τους εκατό (100) να ωφελήσω. Εάν οι τρεις (3) όμως αυτοί, γιατί εμένα με ενδιαφέρει έστω και ο ένας, εάν βλάπτονται τόσο πολύ ενώ το όφελος των εκατό (100) δεν είναι κάτι το σημαντικό, ε;

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Απ’ ότι καταλαβαίνω από αυτό το σημείο της συζήτησής μας, δηλαδή  αυτό που λέτε συνοψίζοντας έτσι όπως το έχω καταλάβει, ναι μεν σε κάποιους μειώνεται και σε κάποιους αυξάνεται, αλλά οι αυξήσεις είναι συγκριτικά πολύ μεγαλύτερες σε σχέση με τις μειώσεις που γίνονται, που δείχνει ότι προφανώς αυτές οι υπέρμετρες αυξήσεις χρηματοδοτούν και τις μειώσεις που διαφημίζονται από την κυβέρνηση έως ένα βαθμό, έτσι; Για να βγει και το μικρότερο μπάτζετ…

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Το θέμα είναι πόσο αυξάνεται σε αυτούς που αυξάνεται και πόσο μειώνεται σε αυτούς που μειώνεται, διότι δεν μπορείς να τον σκοτώσεις τον άλλον μόνο και μόνο επειδή έχει μεγάλη περιουσία. Να τον φορολογήσεις, να τον φορολογήσεις πολύ; Φορολόγησε τον πολύ, αλλά δεν μπορείς να τον εξοντώσεις.  Λοιπόν, αυτές οι ακραίες οι καταστάσεις θα πρέπει να αποφεύγονται και εξακολουθώ και το πιστεύω ότι…

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Αυτό θα σας ρώταγα κλείνοντας, τι θα προτείνατε εσείς;

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Ένα πράγμα μόνο μπορεί να προτείνει κανείς, την πλήρη κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου για όλους. Για όλους…

ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ:

Και τα έσοδα;

ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ:

Να φορολογηθεί η γη που δεν έχει φορολογηθεί μέχρι τώρα. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν άτομα που δεν φορολογούνται για το ακίνητο που έχουν. Αυτό δεν λέγεται διεύρυνση φορολογικής βάσης, λέγεται κοιτάζω αλλού…

πίσω στα νέα